Infrastructureel onderzoek gemeente Renkum en gemeente Schiedam

Een groot deel van de Nederlandse riolering is aangelegd in de jaren ’60 en ’70 waarvan de ‘levensduur’ op zijn eind loopt. Veel gemeenten vervangen deze oude riolering, die vaak nog uit een gemengd stelsel bestaat, voor een gescheiden stelsel waarbij hemelwater waar mogelijk wordt geïnfiltreerd in de bodem door een infiltratieriool of de aanleg van wadi’s. Doordat de riolering vaak onder de rijbanen ligt wordt bij de vervanging van de riolering ook de weg zelf opnieuw ingericht.

Voor de gemeente Renkum wordt door Buro Antares vanuit de vestiging in Zutphen een infrastructureel onderzoek uitgevoerd ter plaatse van de Utrechtseweg en Patrimoniumweg. Een vergelijkbaar onderzoek is uitgevoerd voor de gemeente Schiedam ter plaatse van de Rotterdamsedijk, Koemarkt, Gerrit Verboonstraat en Oranjestraat.

 

 

Onderzoek teerhoudendheid van de asfaltverharding

Bij het infrastructureel onderzoek wordt na een gedegen vooronderzoek in één onderzoeksfase onderzoek naar de teerhoudendheid van de asfaltverharding gedaan en van de onderliggende funderingslaag worden de hergebruiksmogelijkheden bepaald. Vervolgens wordt tot op de voorgenomen graafdiepte de kwaliteit van de bodem vastgesteld.

Om vast te stellen of de bodem geschikt is voor het infiltreren van hemelwater worden doorlatendheidsmetingen uitgevoerd. Deze metingen vinden in de onverzadigde zone (boven grondwaterniveau) plaats door middel van de Aardvark methode.

 

Eén gecombineerde onderzoeksfase

Door de onderzoeken gecombineerd uit te voeren wordt in één onderzoeksfase een compleet beeld van de situatie ter plaatse verkregen. De boring die gebruikt wordt voor het onderzoek naar de kwaliteit van het asfalt wordt doorgeboord en ook gebruikt om de kwaliteit van de onderliggende funderings- en bodemlagen vast te stellen.

Op basis van de onderzoeksresultaten kan het ontwerp van de nieuwe riolering en reconstructie van de wegen worden gemaakt.

 

Verkeersmaatregelen en richtlijnen

Aandachtspunten bij dergelijke onderzoek zijn de te treffen verkeersmaatregelen om de overlast voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Buro Antares heeft inmiddels ruime ervaring opgedaan met het uitvoeren van dergelijk infrastructureel onderzoek. 

De onderzoeken worden uitgevoerd conform de CROW 210, CROW 400, NEN 5725, NEN 5740, NEN 5707, NEN 5707 en de RAW. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heren M. Roording en M. Steman van onze vestiging in Zutphen.