Veilige opslag spuitbussen in Rotterdamse haven met gasblussing
Spuitbussen lijken onschuldig, maar vormen in grote hoeveelheden een serieus risico. Hoe ga je als bedrijf om met de opslag van duizenden pallets vol brandbare producten? Op de Maasvlakte is een pragmatische en veilige oplossing gevonden.
Gevaarlijke stoffen dichterbij dan je denkt
We hebben er allemaal elke dag mee te maken, zowel op je werk als in privé: gevaarlijke stoffen. Je staat er niet altijd bij stil maar als je je spuitbusje deodorant gebruikt, “werk” je al met gevaarlijke stof. De inhoud, het drijfgas of de vloeistof is veelal brandbaar. Dat ene busje zal niet zoveel effect hebben als het in brand vliegt. Maar daar waar die opslag van spuitbussen deodorant plaatsvindt komen andere gevaren om de hoek kijken.
Van deodorant spuitbusje tot 9.000 ton risico
Buro Antares/Ekosafe heeft op de Rotterdamse Maasvlakte een klant die in loodsen op een oppervlakte van ca. 7.500 m² zo’n 15.000 pallets met uitsluitend spuitbussen deodorant opslaat. Bij elkaar is dat een kleine 9.000 ton gevaarlijke stof. Dan praat je over serieuze risico’s en de gevolgen voor de omgeving als daar een brandje ontstaat. Overigens spuiten we al die gevaarlijke stoffen “het milieu in”, een enorme kwantiteit, zeker als je bedenkt dat de doorzet in de loodsen 3x tot 4x per jaar bedraagt.
Het gevaar van ‘rocketerende’ spuitbussen
Het effect van een brandende spuitbus is het ‘rocketeren’ van de bus: die bus schiet door de ruimte (wordt een projectiel) en ontsteekt andere goederen of kartons die in opslag zijn. Voor je het weet staat heel de loods van voor tot achter in lichterlaaie. Uiteraard een ongewenste situatie die voorkomen moet worden.
De brandweer ziet graag dat elke pallet in een kooi wordt geplaatst. Dat is de standaardregel in richtlijnen. Daarmee wordt het rocketeren van een brandende spuitbus voorkomen. Een klant heeft een loods gehuurd waarop een vergunning rust met de verplichting dat spuitbussen in een stalen kooi of achter een gaashekwerk opgeslagen moeten worden. Operationeel is dat natuurlijk een hele uitdaging en sterk kostenverhogend. Bij orderpicking wil men een pallet pakken, klaarzetten zonder eerst allerlei barrières weg te nemen én ook weer de kooi sluiten nadat de order is verzameld.
Pragmatische oplossing en legalisatie
Door middel van een risico-analyse hebben we kunnen aantonen dat het opslaan van spuitbussen zonder kooien geen extra risico met zich meebrengt. In de betrokken loods is een gasblussysteem aanwezig. Dat wil zeggen dat bij detectie van een brand of zelfs al bij een spoortje rook in de loods, binnen 30 seconden een blussing wordt gestart, de loods geheel gevuld wordt met blusgas (kooldioxide), zuurstof wordt verdrongen en de brand wordt geblust.
Mocht een spuitbus toch gaan rocketeren dan wordt die geblust omdat de loods in no-time geheel gevuld is met blusgas. De klant kan nu zondermeer pallets met spuitbussen opslaan, zonder dat er speciale voorzieningen nodig zijn. Dat bespaart investeringen in middelen (kooien) en is zeker in operationele zin een groot voordeel om snel te kunnen werken.
Vergunning en brandblussers
Daarnaast was in de vergunning geregeld dat er in elke loods brandblussers geplaatst moeten zijn. Dat is een standaard regel (“verbinden ze altijd aan de vergunning”). Door de snelle detectie en het automatische werkende blussysteem zal een handblusser nooit gebruikt gaan worden. Bovendien geldt een onmiddellijke ontruiming bij een brandalarm omdat kooldioxide een giftig gas is én de loods zeer koud (tot -50 °C ) wordt door de snelle expansie van het gas.
Op grond van argumenten hebben we kunnen regelen dat het voorhanden hebben van de brandblussers niet meer vereist is (besparing: ruim 50 blussers à € 120,- + jaarlijks onderhoud!). We konden middels deze procedure de vergunning wijzigen om de gewijzigde werkwijze te legaliseren. Een mooie opsteker én gunstige ontwikkeling voor dit bedrijf in de Rotterdamse haven.
